فناوری های پیشرفته
Advanced Technolog
 
 
سه شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, :: 2:40 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

آمریکا چندی پیش اعلام کرده بود برای تولید نسل بعدی ربات ها ۷۰ میلیون دلار سرمایه گذاری می کند. این بخشی از برنامه این کشور برای تولید ربات هایی است که می توانند در کنار انسان ها به کار بپردازند. از کارخانه ها گرفته تا بیمارستان و میدان جنگ. ‏این خبر توسط باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در یک سخنرانی در دانشگاه کارنگی ملون اعلام شد و او گفت که این بخشی از یک بودجه ۵۰۰ میلیون دلاری است که برای توسعه فناوری های پیشرفته با کمک دولت، دانشگاه و صنایع استفاده می شود.

هدف تولید ربات هایی است که در کارها به صورت نزدیک با انسان ها همکاری می کنند. ‏روبات هایی که می توان آنها را در زمینه های مختلف مانند اکتشافات، فضا، بهداشت، امنیت عمومی، تفریح، حمایت و بسیاری دیگر بکار گرفت که البته برخی به طور کاملا مستقل و برخی دیگر همراه با نیروهای انسانی و یا با کنترل آنها توانایی های خود را بروز خواهند داد. هرچند باید دید که نتیجه این سرمایه گذاری منجر به تولید ربات های پیشرفته تر نظامی میشود یا آنها را در دیگر صنایع هم خواهیم دید.

 

 

.


سه شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, :: 2:34 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

Student Robotics runs a robotics competition for teams comprised of about 4-6 sixth–form and college students (ages 16-18) primarily from the local area. All teams are supported to ensure they reach their potential; teams that aren't too far away will get a weekly visit from one of the Student Robotics Mentors, who will offer guidance and monitor the progress of the team

 

 

.


سه شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, :: 2:26 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

گر تاکنون از کامپيوتر حتی به مدت پنج دقيقه استفاده کرده باشيد  بيت و بايت برای شما کلماتی غريب نخواهند بود. ظرفيت حافظه اصلی، هارد ديسک ، فلاپی ديسک ها و... با بايت اندازه گيری می گردد. در زمان مشاهده ليست فايل ها توسط  برنامه های نمايش دهنده فايل ها ، ظرفيت يک. . . . . .

 

ادامه مطلب را کلیک نمایید: : : : : :

.

ادامه مطلب ...


سه شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, :: 2:21 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

کامپيوتری که هم اکنون به کمک آن در حال مشاهده و مطالعه اين صفحه هستيد ، دارای يک ريزپردازنده است . ريزپردازنده  به منزله مغز کامپيوتر است و  تمامی کامپيوترها اعم از کامپيوترهای شخصی ، کامپيوترهای دستی و ... دارای ريزپردازنده می باشند. نوع  ريزپردازنده استفاده شده در يک کامپيوتر می تواند. . . . . .

 

ادامه مطلب را کلیک نمایید: : : : : : :

.

ادامه مطلب ...


سه شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, :: 2:15 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

برد اصلی (MotherBoard)  يکی از اجزای اساسی و مهم کامپيوترهای شخصی محسوب می گردد.در سال 1982 همزمان با ارائه اولين کامپيوترهای شخصی از  برد اصلی استفاده  گرديد. اولين برد اصلی از لحاظ اندازه نسبتا" بزرگ و بر روی آن ريزپردازنده 8080 نصب گرديده بود . اين برد  شامل BIOS ، سوکت هائی . . .

 

ادامه مطلب را کلیک نمایید : : : : : :

.

ادامه مطلب ...


یک شنبه 27 فروردين 1391برچسب:, :: 14:18 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

امروز قصد دارم تا یک نرم افزار کاملا رباتیکی که بیشتر جنبه های آموزشی در راستای الکترونیک و مکانیک و کار با فلوچارت ها هست رو معرفی کنم این نرم افزار بیشتر جنبه های آموزشی داشته حال چند تصویر از محیط نرم افزار را می بینید

1 نرم افزار کاملا رباتیکی
.


یک شنبه 27 فروردين 1391برچسب:, :: 14:18 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

در طبیعت ما رنگ هایی رو داریم که قابل دیدن هستند مثل : آبی ، زرد ، قرمز ، بنفش ، صورتی و … ، اما رنگ هایی هم وجود دارند که دیده نمیشوند ، به نظر شما در رنگین کمان چند رنگ وجود دارد؟ ۷ رنگ !

بله در رنگین کمان ۷ رنگ وجود داره که دیده میشه ، که عبارت هستند از:

قرمز : نارنجی : زرد : سبز : آبی : نیلی : بنفش

rainbow sp 300x182 نحوه کار سنسور های مادون قرمز

.


یک شنبه 27 فروردين 1391برچسب:, :: 14:18 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

با سلام         امروز قصد دارم پروژه ای رو ارائه بدهم که اخیرا آماده کرده ام.

gps a t 2 1024x768 GPSgps a b 2 1024x768 GPS

.


یک شنبه 27 فروردين 1391برچسب:, :: 14:18 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

ترانزیستور اثر میدانی یک منبع جریان کنترل شونده با ولتاژ می باشد

و به سه دسته کلی زیر تقسیم بندی می شود:

fet1 300x208 ترانزیستور های اثر میدان FET (ویرایش جدید)

۱- JFET

2- D_MOS یا ماسفت نوع کاهشی یا تخلیه ای یا تهی شونده
۳- E_MOS یا ماسفت نوع افزایشی یا ارتقایی یا تشکیل شونده

trans ترانزیستور های اثر میدان FET (ویرایش جدید)ما قصد داریم  هر سه خانواده FET را کوتاه اما کاربردی توضیح دهیم ؛ تا در آینده قادر باشید به صورت علمی ، عملی و کاربردی با این ترانزیستور ها کار کنید.

.


یک شنبه 27 فروردين 1391برچسب:, :: 14:18 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

ترانزیستور های دو قطبی با گیت ایزوله (IGBT)

IGBT یک توسعه نوین در حوزه ی تکنولوژی ماسفت می باشد. این المان ، مزایای Mosfet و BJT را با هم ترکیب نموده است. لذا یک IGBT همانند ماسفت دارای امپدانس ورودی بالا می باشد و مشابه BJT، تلفات توان هدایتی کمی دارد. بعلاوه، IGBT فارغ از پدیده ی شکست ثانویه است که در BJT وجود دارد.

IGBT بعنوان یک ترانزیستور فلز اکسید با گیت ایزوله نیز شناخته می شود(MosIGT) یا ترانزیستور اثر میدانی با مدولاسیون هدایتی (COMFET) و یا ترانزیستور اثر میدانی با مدولاسیون بهره نیز خوانده می شود. همچنین در ابتدای ظهور، ترانزیستور با گیت ایزوله (IGT) نامیده شد.

[برگرفته شده از جزوه الکترونیک صنعتی استاد عزیزم دکتر ابوترابی از دانشگاه شهید منتظری مشهد]

نحوه تست ترانزیستور های IGBT با مولتی متر دیجیتالی:

برای تست IGBT یک کلیپ رو در ادامه مطلب قرار دادم.این کلیپ درسته به زبان انگلیسی هست ولی چون به صورت عملی فرایند تست انجام می شه کاملا متوجه نحوه تست خواهید شد.

TestIGBT 300x230 معرفی مختصر و نحوه تست ترانزیستور های IGBT

.: از اینجا می توانید کلیپ آموزشی تست IGBT را دانلود نمایید :.

.


یک شنبه 27 فروردين 1391برچسب:, :: 1:43 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

STUDENT ROBOTICS BENEFITS

We asked our 3rd and 4th grade teachers to tell us about the benefits of the robotics program. Here is their list.

  • Increases fine motor skills.
  • Experience in problem solving
  • Teaches how to trouble shoot
  • Teaches how to work cooperatively in a group
  • Builds self esteem
  • Teaches computer programming
  • Helps students plan long term goals
  • Application to real world problems
  • Teaches them to think outside the box
  • Integration of community members into the classroom
  • Teaches physics, math and science.

 

.


یک شنبه 27 فروردين 1391برچسب:, :: 1:37 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

 

 
Robotic children region your loved ones website "SHAL" would welcome suggestions.
 
 
Thanks to abundant
.


یک شنبه 27 فروردين 1391برچسب:, :: 1:32 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

he robotics program offers an exciting new way to learn math, science and other subjects. It lets you think about solutions, try them out, and find out what works and what doesn’t. It lets you keep on improving your solution, continually trying new ideas.

In the robotics program you learn to do projects with other kids and share ideas. You learn how to build successful teams. You use your artistic and writing talents to bring your robot to life and to let others understand your robot



یک شنبه 27 فروردين 1391برچسب:, :: 1:17 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

ROBOTICS WHY ?WHY

The robotics program is a multi-discipline program. It can be incorporated into every subject area. It offers the opportunity to integrate technology with the curriculum and the students love it.

The robotics program facilitates teamwork, critical thinking, problem solving, applying science principals, and mathematical solutions. The program integrates reading and writing, presentation skills, research, and creativity. In a nutshell, this program prepares students for the workforce of the 21st century

The skills learned via this program can be readily applied and transferable to work in any industry. Parents who have observed children in these environments are amazed at what these kids are experiencing. Perhaps most importantly, it engages kids at all levels.

 

 

Please click Read more: : : : : : : : :
.

ادامه مطلب ...


یک شنبه 27 فروردين 1391برچسب:, :: 1:12 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

تعريف و هدف :

 دوره مجازي كارشناسي ارشد شبکه‌هاي کامپيوتري يكي از دوره‌هاي آموزش عالي در زمينه فني و مهندسي است که هدف آن تربيت متخصصيني در زمينه سيستم‌هاي انتقال اطلاعات توزيع شده و شبکه‌هاي کامپيوتري مي‌باشد. از آنجايي که دارا بودن دانش تحليل، طراحي،  مديريت و مباحث امنيتي شبکه‌هاي کامپيوتري مورد نياز اکثر کارشناسان بخش‌هاي طراحي و مهندسي، نگهداري و بهره‌برداري، نظارت و تحويل، و کنترل کيفيت شرکت‌هاي مخابراتي و بخش فنآوري اطلاعات اکثر شرکت‌هاي دولتي و خصوصي ديگر مي‌باشد، دانشکده مهندسي کامپيوتر و فنآوري اطلاعات، دانشگاه صنعتي اميرکبير براي پاسخ . . . . . . . .

 

ادامه مطلب را کلیک نمایید : : :: : : : :

.

ادامه مطلب ...


شنبه 26 فروردين 1391برچسب:, :: 1:54 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته
 
 

محققین دانشگاه برکلی ربات کوچکی ساخته اند که ۱۰ سانتیمتر طول و تنها ۱۵ گرم وزن دارد. این ربات می تواند از لباس و پارچه های مختلف با سرعت زیادی به صورت عمودی بالا برود. درست مانند یک حشره که روی لباس تان بالا می رود!

به گفته آنها هر پای این ربات به یک موتور مجزا متصل است و می تواند با سرعت ۱۵ سانتیمتر در ثانیه از پارچه بالا برود. باطری هم در محل دم قرار گرفته که به تعادل کمک می کند.

این روز های توجه بسیاری از سازندگان ربات ها روی ساخت دستگاه هایی است که دارای پا هستند. چرا که آنها می گوید ماشین های دارای پا نسبت به ربات های چرخ دار بهتر عمل می کنند و این قابلیت را دارند که در شرایط ناهموار محیطی حرکت کنند. این ربات حشره نما هم به خوبی این موضوع را نشان می دهد. قاعدتا هیچ رباتی با چرخ نمی تواند به صورت عمود از چیزی مثل پارچه بالا برود.

.


شنبه 26 فروردين 1391برچسب:, :: 1:44 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

هوش مصنوعی یا هوش ماشینی را باید عرصهٔ پهناور تلاقی و ملاقات بسیاری از دانش‌ها، علوم، و فنون قدیم و جدید دانست. ریشه‌ها و ایده‌های اصلی آن را باید در فلسفه، زبان‌شناسی، ریاضیات، روان‌شناسی، نورولوژی، و فیزیولوژی نشان گرفت و شاخه‌ها، فروع، و کاربردهای گوناگون و فراوان آن را در علوم رایانه، علوم مهندسی، علوم زیست‌شناسی و پزشکی، علوم ارتباطات و زمینه‌های بسیار دیگر.

هوش مصنوعی به هوشی که یک ماشین از خود نشان می‌دهد و یا به دانشی در کامپیوتر که سعی در ایجاد آن دارد گفته می‌شود. بیشتر نوشته‌ها و مقاله‌های مربوط به هوش مصنوعی آن را «دانش شناخت و طراحی عامل‌های هوشمند» تعریف کرده‌اند. یک عامل هوشمند سیستمی است که با شناخت محیط اطراف خود، شانس موفقیت خود را بالا می‌برد. جان مکارتی که واژه هوش مصنوعی را در سال ۱۹۵۶ استفاده نمود، آن را «دانش و مهندسی ساخت ماشین‌های هوشمند» تعریف کرده‌است. تحقیقات و جستجوهایی انجام شده برای رسیدن به ساخت چنین ماشین‌هایی مرتبط با بسیاری از رشته‌های علمی دیگر است، مانند علوم رایانه، روان‌شناسی، فلسفه، عصب شناسی، علوم ادراکی، تئوری کنترل، احتمالات، بهینه سازی و منطق.

.


جمعه 25 فروردين 1391برچسب:, :: 10:29 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

اگر اخبار مربوط به روباتها را دنبال می کنید حتما با نام "داوینچی" ربات جراح معروف و پیشرو آشنا هستید. این ربات که از آن برای انجام عمل های جراحی حساس استفاده می شود قابلیت کنترل از راه دو را نیز دارد.

همین موضوع باعث شد که مسوولان ناسا به فکر استفاده دیگری از این ربات جراح بیافتند: تعمیر فضاپیما ها

تعمیر سفینه های فضایی یا اجزای مختلف ایستگاه های فضایی کاری بسیار پرهزینه در عین حال پر ریسک است و نیاز به تربیت فضانوردانی ماهر و جان بر کف دارد، اما اگر بتوانیم این کار سخت را به یک ربات واگذار کنیم چه؟

این سوالی بود که به ذهن متخصصین فضایی ناسا رسید و از آنجایی که یک ربات هنرمند به نام داوینچی حاضر و آماده بود، سوال آنها به زودی پاسخ خود را پیدا کرد. ناسا به سراغ مهندسین روبوتیک پزشکی دانشگاه جانز هاپکیز و دانشگاه ویرجینیای غربی رفت و از آنها خواست تا روبات داوینچی را طوری طراحی و برنامه ریزی کنند که برای انجام کارهای ظریفی در حد بریدن نوارهای پلاستیکی نگهدارنده، بدون آسیب رساندن به دیگر اجزا آماده باشد.

به این ترتیب یک مهندس می تواند روی زمین و پشت دستگاه کنترلی خود لم بدهد و بدون تحمل سختی های سفر به فضا، کار تعمیر یک فضاپیما را به راحتی انجام دهد.

البته فعلا مشکل اساسی که در این زمینه وجود دارد، تاخیر در دریافت و ارسال داده های بین زمین و فضاپیما خواهد بود که مهندسین در حال اندیشیدن چاره ای برای آن هستند. به نظر شما آیا می توان راه حلی برای این مشکل پیدا کرد؟


 

.


جمعه 25 فروردين 1391برچسب:, :: 10:22 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

اولین سیستم روباتی دنیا که می تواند به افراد سالمند و ناتوان جسمی در پوشیدن لباسهایشان کمک کند، توسط دانشمندان ژاپنی انستیتو نارا معرفی شد. این ربات که از تکنولوژی "تقویت یادگیری" هم بهره می برد، می تواند در چند ثانیه شکل و جثه فرد را تحلیل کند و حرکات خود را برای آن فرد تنظیم کند تا کار لباس پوشاندن راحت تر و کم دردسرتر انجام شود.

برای انجام همین کار به ظاهر کوچک، تیمی از دانشمندان موسسه تکنولوژی بارت (متخصص در زمینه تولید بازوهای روبوتی) با پژوهشگران نارا همکاری داشتند.

با به کارگیری این بازوهای خدمتکار در آسایشگاهها و بیمارستانها، بیماران و سالمندان می توانند ضمن احساس استقلال نسبی، از حریم خصوصی مناسبی برخوردار شوند.

.


سه شنبه 22 فروردين 1391برچسب:, :: 17:8 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

شما پاسخ دهید: کدام یک ربات است؟

اين تصویر پشت جلد شماره اخير مجله «کريستين ساینس مانيتور» است. در تصوير نیم رخ دو زن را مي بینید. اما فقط يکي از آنها واقعی است. و ديگري یک ربات است. سوال اینجا است که کدام یک واقعي است و کدام يک ربات؟  
 
مي توانيد نظر خودتان را در بخش نظرات بنويسيد. اگر مجله را داشته باشید پاسخ سوال در صفحه پنج آن درج شده است. در غیر اين صورت وبلاگ بوینگ بوينگ که اين سوال را مطرح کرده جواب را فردا دوشنبه خواهد داد. و ما هم آن را تا دوشنبه نخواهیم گفت!  
 
انگار با روزهایی که دیگر نتوان انسان را از ماشين تشخيص داد فاصله چندانی نداريم. هر چند من شخصا ترجیح مي دهم در تمايز انسان از ماشین مشکل داشته باشم تا در تمایز انسان از انسان.  
 
حالا به نظر شما کدام واقعی است و کدام ربات؟  
 

برای جواب سئوال ادامه مطلب را کلیک نمایید: : : : : 

.

ادامه مطلب ...


سه شنبه 22 فروردين 1391برچسب:, :: 17:1 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

گروهی از مهندسان آمریکایی می گویند که موفق به اختراع رباتی با سوخت هیدروژنی شده اند که همانند یک عروس دریایی درون آب حرکت می کند.

البته توسعه این ربات که با نام Robojelly شناخته می شود، هنوز در مراحل اولیه است، اما محققان امیدوارند که از آن در ماموریت های نجات و اکتشاف زیرآبی استفاده کنند.

Yonas Tadesse از نشریه Smart Materials and Structures می گوید که حرکت شنای ساده عروس دریایی، آن را تبدیل به مدل ایده آلی برای یک ماشین می کند‫.‬

استفاده از سوخت هیدروژن هم به شکل تئوری بدان معنی است که این ربات هیچ گاه بدون انرژی نمانده و خاموش نمی گردد.

آقای Tadesse مدیر این پروژه می گوید: «با دانش فعلی ما، این اولین نمونه موفقیت آمیز تامین نیرو از هیدروژن بیرونی به عنوان منبع سوخت در یک ربات زیردریایی است.»

عضلات مصنوعی

یک عروس دریایی با کمک ماهیچه های حلقوی . . . .

ادامه مطلب را کلیک نمایید: : : : : :

.

ادامه مطلب ...


ربات انسان نمای «سورنا» در ردیف پنج ربات صاحب نام دنیا قرار گرفت. به گزارش ایلنا، دبیر انجمن تخصصی مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن با اعلام این خبر گفت: بزرگترین انجمن حرفه‌ای دنیا به نام IEEE با تحلیل ربات‌های پیشرفته دنیا، نام سورنا را در ردیف پنج ربات صاحب نام دنیا قرار داد.

 این انجمن طی گزارشی رباتهای Asimo (ژاپن)،Reem-B (اسپانیا) ، Justin (آلمان) ، Charli (آمریکا) ، Surena (ایران) را مورد تحلیل، بررسی و مقایسه قرار داده است.

.


دانش آموزان روباتیک منطقه شال (استان قزوین) از مسابقات بین المللی روبوکاپ آزاد ایران-2012 در نمایشگاه بین المللی تهران در آخرین روز و اختتامیه مسابقات(19/01/1391) بازدید کردند.

 

.


از ریاست محترم اداره آموزش و پرورش منطقه شال(استان قزوین)-جناب آقای نادر محمدی-جهت موافقت با بازدید علمی دانش آموزان از هفتمین دوره مسابقات بین المللی روبوکاپ آزاد ایران-2012 واقع در نمایشگاه بین المللی تهران تقدیر و تشکر می کنیم. همچنین از ایشان بخاطر پشتیبانی های مالی و معنوی از برگزاری دوره آموزش روباتیک در منطقه شال کمال سپاسگزاری را داریم. (اجرکم عندالله)

.


در ايام برگزاري هفتمين دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران افراد علاقه مند مي توانند از اين مسابقات بازديد كنند .
به گزارش ستاد اطلاع رسانی هفتمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران – 2012 ، در روز هاي 17 ، 18 و 19 فروردين علاقه مندان به  دانش رباتیک ، دانشجويان ، استادان ، معلمان ، پژوهشگران ، محققان ، مديران صنايع و شركت ها مي توانند با حضور در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران روند توسعه دانش رباتيك و دست آوردهاي جديد پژوهشي جوانان با استعداد كشورمان در هوش مصنوعی را از نزديك مشاهده كنند .

.


چهار شنبه 16 فروردين 1391برچسب:, :: 18:10 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

 

یوزپلنگ روباتیک رکورد شکست

آژانس پروژه های تحقیقاتی دفاعی پیشرفته آمریکا ادعا کرد یوزپلنگ روبایتک که "چیتا" نام دارد توانسته رکورد دویدن روباتهای پادار را بشکند.

ادامه مطلب را کلیک نمایید . . . .

.

ادامه مطلب ...


چهار شنبه 16 فروردين 1391برچسب:, :: 2:7 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

رویاکدر این فایل پی دی اف در 27 صفحه تمام مراحل اسمبل یا سرهم بندی یک بازوی رباتیک 5 درجه آزادی به صورت عکس نشان داده شده است

 دانلود آموزش گام به گام مونتاژ یک بازوی رباتیک

منبع سایت رویاک

.


چهار شنبه 16 فروردين 1391برچسب:, :: 2:7 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

سلام دوستان خوبم

خیلی از شما ها که به این وبلاگ میاید ممکنه دوست داشته باشید بدونید مهندسی رباتیک چه جور رشته ای است؟!!!

یک فایل pdf پیدا کردم که در مورد این رشته کامل توضیح داده

این فایل به همت آقای محسن جعفری تهیه شده

اگه خواستید دانلود کنید.

لینک دانلود

موفق و سربلند باشید

یا حق...

.


چهار شنبه 16 فروردين 1391برچسب:, :: 2:7 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

کنترل ربات پرنده با کینکت

کینکت مایکروسافت فقط یک وسیله بازی نیست. با کمی فکر و ایده می بینید که چه استفاده هایی می توان از این محصول جدید به وجود آورد. و این ایده جدید یک گام دیگر برای کنترل ربات ها محسوب می شود. ‏

این ربات پرنده با کمک یک کینکت توسط حرکات بدن کنترل می شود. برای مشخص نمودن حرکات کافی است که دست هایتان را به اطراف حرکت دهید تا ربات از دستورات شما پیروی کند. جالب اینجا است که برای ایمنی کاربر هم یک منطقه پرواز ممنوع برای ربات تعریف شده که ربات پرنده را از ورود به منطقه ای که فرد کنترل کننده ایستاده منع می کند. ‏

این طرح نتیجه یک کار تحقیقاتی است که در زوریخ انجام شده. اما می توانید امیدوار باشید که طی چند سال آینده امکان کنترل ابزارهای مختلفی را با حرکات بدن در اختیار دارید. ‏

دیدن ‏
ویدیو کوتاه این کار هم خالی از لطف نیست.

منبع: نارنجی

.


چهار شنبه 16 فروردين 1391برچسب:, :: 2:7 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

فاکسکان شرکت بزرگی است که در چین، تایوان و چندین کشور دیگر کارخانه های بزرگی دارد. این شرکت محصولات الکترونیک بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا را تولید می کند. در واقع محصولات مختلف سونی، اپل، ایسر، ایسوس، اینتل، نوکیا، مایکروسافت، اچ پی، دل و بسیاری دیگر از شرکت ها در نهایت توسط این شرکت تولید یا مونتاژ و تکمیل می شوند. ‏

این شرکت بیش از ۹۲۰ هزار نفر کارگر و کارمند دارد و بزرگ ترین صادر کننده کشور چین به حساب می آید. میزان گردش مالی فاکسکان در سال گذشته میلادی حدود ۶۰ میلیارد دلار بوده است. ‏

حالا مدیریت این کارخانه تصمیم گرفته تا سال آینده ۳۰۰ هزار ربات را برای انجام دادن مراحل مختلف تولید و مونتاژ وارد کار بکند. قرار است تا سه سال آینده تعداد ربات های مشغول به کار به یک میلیون عدد برسد. این شرکت می گوید همین الان هم حدود ۱۰ هزار ربات انجام برخی از مراحل کار را به عهده دارند. ‏

این شرکت طی چند سال گذشته از طرف نهادهای حقوق بشر تحت فشار قرار داشته است. آنها معتقد اند که فاکسکان کارگران خودش را به کار بیش از حد وادار می کند و حقوق و مزایای کافی در اختیار آنها قرار نمی دهد. ‏

خبر خودکشی چند نفر از کارگران این شرکت طی چند ماه گذشته سر و صدای زیادی به پا کرده است. ربات به حقوق و مزایا نیاز ندارد و خودکشی هم نمی کند بنابراین به نظر می رسد این تصمیم جدید فاکسکان در راستای کمتر شدن این فشار ها هم بوده است. البته باید دید کارمندان آهنی چینی چند نفر از همکاران انسان خودشان را از کار بیکار می کنند.

منبع:نارنجی

.


چهار شنبه 16 فروردين 1391برچسب:, :: 2:7 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته
طراحی و ساخت ربات باربر خودمختار با سروبینایی

Design and build autonomous porter robots with servo vision



پروژه کارشناسی

دانشجو: محسن جعفرزاده

رشته: مهندسی رباتیک

استاد راهنما: دکتر حسین خسروی
دانشکده برق و رباتیک دانشگاه صنعتی شاهرود
تاریخ: تیر 1390


چکیده:

ربات ها امروزه جز جدایی ناپذیر صنعت شده اند ربات های پایه پویا نسل جدیدی از ربات ها هستند که در حال جایگزینی با ربات های پایه پایا (ربات های سنتی) می باشند. در بین مکانیزم های حرکتی مکانیزم چرخ به علت کارآمدی و دردسترس بودن بیشترین کاربرد را یافته است. بهترین مکانیزم برای حرکت ربات بر روی زمین وقتی روی می دهد که به ربات 3 درجه آزادی دهد. برای داشتن این سه درجه آزادی حداقل به 3 چرخ با کنترل مستقل نیاز داریم. از بین مکانیزم های گوناگون در این پروژه مکانیزم هولونومیک برگزیده شده است. ای مکانیزم چهار چرخ داد که به صورت مستقل کنترل می شود. برای کنترل این چرخ ها ازکنترل کننده های سیگنال دیجیتال بهره گرفته شده است. یک ربات پایه پویا با بینایی کامل تر می گردد. برای ایجاد بینایی از دوربین تلفن همراه و بلوتوث استفاده شده و تصاویر ارسالی با نرم افزار متلب پردازش شده و خروجی آن به وسیله ی پورت سریال نا همزمان برای ربات ارسال می گرد.

سر فصل ها در ادامه مطلب

دانلود پروژه

.


چهار شنبه 16 فروردين 1391برچسب:, :: 2:7 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

توپ پرنده برای کمک به عملیات نجات وارد میشود




این یک کره در سایزی کمی بزرگ تر از توپ بسکتبال است که می تواند پرواز کند. طراح ژاپنی اش آن را برای عملیات های جستجو و نجات ساخته و کنترل آن به گونه است که به راحتی می تواند به هر جایی سرک بکشد و از همه مهمتر به راحتی می تواند هر جایی فرود بیاید. ‏

  .


چهار شنبه 17 فروردين 1391برچسب:, :: 1:56 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

 

آشنایی با گستره کاربرد روبات های پرنده

حشرات روباتی

به زودی نه تنها در عرصه نظامی بلکه در عملیات های امدادی و کمک رسانی به مردم نیز از حشرات کوچک روباتیک که MAV  نامیده می شوند، استفاده خواهد شد.

 

وزارت دفاع ایالات متحده تاکنون بیش از سی میلیون دلار برای طراحی و ساخت این روبات های کوچک هزینه کرده است. از آنجا که استفاده از این روبات های کوچک، بهترین راه حفاظت نیروها از خطرات موجود در عملیات های شناسایی است، سازمان پروژه های تحقیقات دفاع پیشرفت ایالات متحده (DARPA) از چندین گروه تحقیقاتی برای ساخت روبات هایی که طول، عرض و ارتفاع شان کمتر از 20 سانتی متر باشد، حمایت مالی به عمل آورده است.

در واقع این روبات های پرنده، کوچک ترین هواپیماهای بدون سرنشین هستند که تاکنون ساخته شده اند.

این روبات های کوچک پرنده به تقلید از حرکات پرواز و نحوه بال زدن . . . .

ادامه مطلب را کلیک نمایید . . .

.

ادامه مطلب ...


چهار شنبه 16 فروردين 1391برچسب:, :: 1:53 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

روبوکاپ (RoboCup) عنوان مسابقاتی بین المللی در زمینه دانش روباتیک و هوش مصنوعی است که بصورت سالیانه توسط فدراسیون بین المللی RoboCup برگزار می‌شود. از آنجا که نام RoboCup برگرفته از کلمات «Robot soccer» (مسابقه فوتبال) و «world Cup» (جام جهانی) است، لذا بی‌جا نیست که آنرا جام جهانی روبات‌ها بنامیم.

 آرم فدراسيون جهاني مسابقات روبوکاپ

هدف روبوکاپ

فدراسیون جهانی روبوکاپ اهداف و جداول زمانی خاصی را برای انجام تحقیقات در این زمینه مشخص کرده است. همانطور که فضانوردان، هدف اولیه خود را رساندن انسان به سطح کره ماه و سپس سالم بازگرداندن او به زمین عنوان کرده بودند، در حالی که هدف اصلی آنها این نبود، بلکه هدف، پیشرفت کلی  . . . .

ادامه مطلب را کلیک نمایید . . .

.

ادامه مطلب ...


چهار شنبه 16 فروردين 1391برچسب:, :: 1:41 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

کلمه روبات از یک واژه زبان چک به نام  «Roboa» مشتق شده و به معنی کارگران اجباری است و همین معنی، تا حدودی وظایف و نحوه عملکرد روبات‌ها را در دنیای واقعی نشان می‌دهد. اکثر روبات‌ها در دنیای واقعی به منظور انجام دادن کارهای سخت یا خطرناک یا نیازمند دقت زیاد مورد استفاده قرار می گیرند. هدف از طراحی آن‌ها انجام مأموریت‌هایی است که بشر یا قادر به انجام آن‌ها نیست یا عامل خستگی و پایین آمدن دقت بشر در انجام کارهای یکنواخت، تأثیر زیادی در عملکرد او در اجرای آن کارها دارد.

روبات‌ها چگونه کار می‌کنند؟

ساختار بدن انسان به صورت کلی به پنج جزء اصلی تقسیم می‌شود:

1- سازه یا اسکلت بندی بدن انسان

2- سیستم عضلانی که وظیفه حرکت دادن سازه بدن انسان را برعهده دارد.

3- سیستم حسگرهای موجود در بدن که اطلاعاتی را در مورد بدن و محیط اطراف دریافت می‌کند.

4- منبع انرژی که عضلات و سنسورها را حرکت می‌دهد.

5- سیستم مغز که اطلاعات گرفته شده از حسگرها را پردازش می‌کند و دستورات لازم را به عضلات و سیستم های حرکتی می‌دهد.

البته علاوه بر موارد ذکر شده، ما دارای هوش و اخلاق نیز هستیم و موارد نامبرده فقط سیستم‌های فیزیکی قابل لمس بدن انسان را شامل می‌شود.

یک روبات از تعداد زیادی اجزا، مانند موارد نامبرده تشکیل شده است. یک روبات معمولی دارای یک سازه فیزیکی، یک موتور، یک سیستم حسگر، یک منبع تغذیه و یک مغز کامپیوتری است که تمامی این المان ها را کنترل می‌کند.

به طور کلی روبات‌ها، ماشین‌هایی هستند که می‌توانند رفتار انسان و حیوان را تا حد زیادی مانند آن‌ها انجام دهند.

در این مقاله به بررسی مفاهیم اولیه علم روباتیک می‌پردازیم و نحوه عملکرد روبات‌های مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

آقای Yoseph Engelberger، یکی از افراد با سابقه در زمینه روباتیک صنعتی، می‌گوید: «من نمی توانم یک روبات را تعریف کنم، اما موقعی که یکی از روبات‌ها را می‌بینم، می توانم واژه قابل تعریفی برای آن داشته باشم.» هر یک از ما تعریف متفاوتی از روبات در ذهنمان نقش بسته است. هر یک از روبات‌ها وظایف و عملکرد متفاوتی دارند. ممکن است با تعدادی از روبات‌های معروف آشنا باشید که در زیر توضیحات کلی راجع به آن ها آورده شده است:

- R2D2 و C-3PO: در فیلم جنگ ستارگان که هوشمند، سخنگو و دارای شخصیت نیز بودند.

- AIBO: محصول شرکت سونی یک روبات سگ نما است که می‌توانست از طریق تبادل اطلاعات با انسان، بیاموزد.

- Dekster: روبات انسان‌نمای جدید شده‌اند كه می‌تواند از طریق آزمون و خطا به مرور راه ‏رفتن و در نهایت دویدن را فرا بگیرد.

- روبات‌های صنعتی که روبات‌های خودکار هستند و در . . .  ادامه مطلب را کلیک نمایید

.

ادامه مطلب ...


چهار شنبه 16 فروردين 1391برچسب:, :: 1:34 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

در یك تعریف بسیار ساده و ابتدایى مى‌توان گفت روبات‌ها ماشین‌هایى قابل كنترل توسط كامپیوترها هستند كه برنامه‌ریزى شده‌اند تا حركت كنند، اشیاى خاصى را جابه‌جا كنند و كارهاى دیگرى كه در محدوده كارى آنها قرار دارد، انجام دهند. در واقع روبات‌ها مى‌توانند كارهاى تكرارى را سریع‌تر، ارزان‌تر و دقیق‌تر از انسان‌ها انجام دهند و به همین دلیل هم تولید انواع و اقسام آنها روز به روز گسترش می‌یابد.

روبات ها دو ویژگی خاص دارد: اول این‌كه یك روبات باید قابلیت برنامه‌‌ریزی داشته باشد. یعنی بتوانیم از یك ابزار مكانیكی انتظار داشته باشیم با توجه به نیازهای ما كارهای مختلفی انجام دهد و دوم این‌كه بتواند مثل هر ابزار مكانیكی دیگری حركت كند یا جابه‌جا شود. به زبان مهندسی‌تر باید چند درجه آزادی داشته باشد. یعنی مثلا بچرخد، به جلو یا عقب برود یا بازوهایش بتوانند در چند جهت حركت كنند.

به طور كلی استفاده از روبات‌ها مزایای زیادی برای انسان‌ها دارد. این مزایا كاملا آشكار است. معمولا یك روبات می‌تواند كارهایی كه ما انسان‌ها می‌خواهیم انجام دهیم را ارزان‌تر انجام‌ دهد. علاوه بر این روبات‌ها می‌توانند كارهای خطرناك مانند نظارت بر تأسیسات انرژی هسته‌ای یا كاوش یك آتشفشان را انجام دهند. از طرف دیگر روبات‌ها می‌توانند كارها را دقیق‌تر از انسان‌ها انجام دهند و روند پیشرفت در علم پزشكی و سایر علوم كاربردی را سرعت ‌بخشند. روبات‌ها بویژه در امور تكراری و خسته‌كننده مانند ساختن صفحه مدار، ریختن چسب روی قطعات یدكی و... سودمند هستند. روبات‌ها امروزه در صنایع، در كاوش‌هایی كه انسان به دلیل شرایط مختلفی قادر به حضور در محیط انجام آنها نیست، در پزشكی، در رانندگی، در خانه‌های ما و در كنار فرزندانمان حضور دارند.

معمولا یك روبات می‌تواند كارهایی كه ما انسان‌ها می‌خواهیم انجام دهیم را ارزان‌تر انجام‌ دهد. علاوه بر این روبات‌ها می‌توانند كارهای خطرناك مانند نظارت بر تأسیسات انرژی هسته‌ای یا كاوش یك آتشفشان را انجام دهند. از طرف دیگر روبات‌ها می‌توانند كارها را دقیق‌تر از انسان‌ها انجام دهند و روند پیشرفت در علم پزشكی و سایر علوم كاربردی را سرعت ‌بخشند. روبات‌ها بویژه در امور تكراری و خسته‌كننده مانند ساختن صفحه مدار، ریختن چسب روی قطعات یدكی و... سودمند هستند

همچنین می‌توان به مزایای دیگر روبات از جمله افزایش بهره‌وری، افزایش تولید، بهبود كیفیت كار، افزایش دقت، جلوگیری از اتلاف نیروی انسانی، افزایش سرعت، كاهش هزینه و كاهش ضایعات اشاره كرد.

زندگی در كنار روبات‌ها

 

از طرف دیگر روباتیك و اتوماسیون در بسیاری از موارد می‌توانند ایمنی، میزان تولید، بهره و كیفیت محصولات را افزایش دهند. روبات‌ها می‌توانند در موقعیت‌های خطرناك كار كنند و با این كار جان هزاران انسان را نجات دهند. در ضمن روبات‌ها به راحتی كارهای خود توجه ندارند و نیازهای انسانی برای آنها مفهومی ندارد. به عبارت دیگر روبات‌ها هیچ‌گاه خسته نمی‌شوند. البته مزایای روبات‌ها به این موارد محدود نمی‌شود، چراكه دقت روبات‌ها خیلی بیشتر از انسان‌هاست. آنها در حد میلی یا حتی میكرواینچ دقت دارند. در عین حال روبات‌ها می‌توانند در یك لحظه چند كار را با هم انجام دهند، ولی انسان‌ها در یك لحظه تنها یك كار انجام می‌دهند.

قانونی برای زندگی روبات ها در کنار انسان ها

زمانی که ایزاک آسیموف نویسنده مشهور ژانر علمی - تخیلی در کتاب های خود پیش بینی کرد جهان آینده جهانی خواهد بود که در آن انسان ها در کنار روبات ها زندگی خواهند کرد و اجتماع به معنای حضور توامان انسان ها و روبات ها خواهد بود، پیش بینی هم کرد که کنترل روبات ها برای انسان با تعریف سه قانون ساده و تفهیم این سه قانون به روبات ها ممکن خواهد بود، اما به نظر می رسد که مقامات و دانشمندان ژاپنی در نگاه خود به آینده، نظر آسیموف را نپذیرفته اند و به این نتیجه رسیده اند که برای کنترل روبات ها به یک کتاب قانون کامل نیاز است. بر اساس گفته های مسوولان ژاپنی «سه قانون آسیموف» به هیچ وجه برای کنترل روبات ها و تضمین سلامت انسان در آینده کافی نخواهد بود. در واقع وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن یک مجموعه قوانین پیچیده و گسترده برای زمانی که تمیز کردن، حمل ونقل، و حتی آشپزی انسان ها توسط روبات ها انجام می گیرد، تدوین کرده است.

زندگی در كنار روبات‌ها

 

پیش نویس این قانون که فعلاً نام آن «راهکارهایی برای تضمین سلامت نسل آینده روبات ها» است در شصت صفحه برای نخست وزیر، سایر وزرا و چند چهره شناخته شده صنعت روبات ژاپن فرستاده شده است. در تدوین این پیش نویس نظر دانشمندان، طراحان صنعتی، حقوقدانان، جامعه شناسان و حتی پزشکان ژاپنی لحاظ شده است.

قانون اول آسیموف این گونه است: «یک روبات نباید طبق هیچ شرایطی به یک انسان آسیب برساند و نباید بگذارد که یک انسان در هیچ شرایطی دچار آسیب شود.»

این قانون اما در پیش نویس ژاپنی به این شکل درآمده است: «یک روبات باید ریسک خطر را ارزیابی کند، در واقع این روبات باید میزان خطر، و نوع منبع خطر را ارزیابی کند و بتواند تشخیص بدهد که چطور می توان یک انسان را از خطر حفظ کرد.»   

بر اساس قانون ژاپنی، یک منبع اطلاعاتی که همه روبات ها به آن متصل می شوند تمام انواع آسیب های ممکن به انسان، خطر هر آسیب و چگونگی برطرف کردن یا درمان آن آسیب و موارد لازم برای بهبود شرایط را در خود ضبط خواهد کرد.   

ژاپن احتمالاً اولین کشور جهان خواهد بود که در آن روبات عهده دار نقشی مهم در زندگی انسانی خواهد بود. در حال حاضر ژاپنی ها انواع مختلفی از روبات ساخته اند که کارایی های مختلفی دارند. جدیدترین نوع این روبات ها که چند نمونه از آنها در حال حاضر به بازار عرضه شده روبات هایی است که به افراد سالخورده در راه رفتن، نشستن و انجام اعمال روزانه خود کمک می کند. در حال حاضر روبات هایی که می توانند خانه ها را جارو کنند یا شیشه ها را بشویند در مغازه های ژاپن به راحتی قابل خریداری هستند، جالب اینکه نوع دیگری که در حال حاضر به آسانی می توان خرید، روبات های سخنگو هستند که طراحی شده اند تا با صحبت کردن با افراد مختلف و پاسخ گفتن به سوالات آنها، این افراد را از تنهایی نجات دهند. در حال حاضر روبات های سخنگو دو میلیارد ین(15 میلیون دلار)و روبات های همه کاره پرستار - نظافتچی( ده میلیارد ین )هشتاد میلیون دلار قیمت دارند، اما قطعاً در آینده و با تولید انبوه این روبات ها قیمت آنها کاهش خواهد یافت.

زندگی در كنار روبات‌ها

 

مقایسه قانون های آسیموف و قانون ژاپن 

قانون سه گانه آسیموف

* یک روبات نباید به یک انسان آسیب برساند و باید به هر طریقی مانع از آسیب رسیدن به یک انسان شود.

* یک روبات باید از تمام دستوراتی که هر انسان به او می دهد پیروی کند مگر مواردی که ناقض قانون اول است.

* یک روبات باید خود را از کلیه خطرات حفظ کند مگر آنکه شرایط به گونه یی باشد که ناقض قانون های اول و دوم باشد.  

 

بخش هایی از قوانین ژاپنی 

* تمام مراحل طراحی، ساخت، عرضه، تعمیر و استفاده از روبات ها باید با رعایت کامل تمام بندهای قانون انجام گیرد

*باید در ساخت تمام روبات ها، حفظ منافع انسانی و حفظ سلامت انسان، و اولویت داشتن اهمیت انسان بر ماشین لحاظ شود.

* باید تمام تلاش را به کار برد تا از آسیب رسیدن به روبات ها جلوگیری کرد. در طراحی روبات ها و به کارگیری آنها باید قوانین امنیتی را کاملاً در نظر گرفت و لحاظ کرد.

.


چهار شنبه 1 فروردين 1391برچسب:, :: 20:3 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

فهرست مطالبی که در این کتاب می خوانیم به این شرح می باشد:

- قطعات مورد نیاز ( سنسور، میکروکنترلر، آی سی، رگولاتور، کریستال)

- توضیحات مدار

- تغذیه روبات

- مسیر روبات

- نمونه مسیر روبات

- نقشه مدار

- برنامه میکروکنترلر

    - نحوه کار با میکروکنترلر

- مکانیک یک روبات نمونه

   در این کتاب با نحوه عملکرد روبات دنبال کنندهمسیر آشنا می شوید.  ( فرمت pdf ، کمتر از 1 مگا بایت)

لینک دانلود:         دانلود کتاب الکترونیکی روبات دنبال کننده خط

.


سه شنبه 8 فروردين 1391برچسب:, :: 17:2 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

 

فهرست مطالب:

  • لحیم
    • در هنگام لحیم کردن به نکات زیر توجه کنید.
  • مدارات الکترونیکی
    • کلیدها (switch)
    • LED
    • توان(Power)
  • باتری
    • باطری های خورشیدی(Solar cell)
  • آیسی های مربوط به گیتهای منطقی
  • تقویت کننده های عملیاتی
  • تایمر 

فرمت فایل pdf و حجم آن 5/1 مگابایت ، تعداد صفحه: 36 .... لینک زیر جهت دانلود فایل می باشد

دانلود فایل مبانی الکترونیک در روباتیک

.


درباره وبلاگ


به وبلاگ فناوری های پیشرفته برای بشریت خوش آمدید. متشکرم از شما دوستان و عزیزان بخاطر بازدید از این وبلاگ
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
  ابتدا ما را با عنوان فناوری پیشرفته و آدرس roboiran.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 218
تعداد نظرات : 99
تعداد آنلاین : 1